Hukum Forex Trading Dalam Islam Hutang


Fatwa MUI Tentang Jual Beli Mata Uang (AL-SHARF) Pertanyaan Yang Pasti Ditanyakan Oleh Setiap Trader di Indonesien. 1. Apakah Trading Forex Haram 2. Apakah Trading Forex Halal 3. Apakah Trading Forex Diperbolehkan Dalam Agama Islam 4. Apakah SWAP itu Mari Kita Bahas Dengan Artikel Yang Pertama. Forex Dalam Hukum Islam Dalam bukunya Prof. Drs. Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhankomoditi antar negara yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat bayar yaitu UANG yang masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sama lainnya sesuai dengan penawaran dan permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGAN NILAI MATA UANG antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar negara terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat internasional dan terikat dalam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan. Nilai mata uang suatu negara dengan negara lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap saat sesuai Volumen permintaan dan penawarannya. Adanya Permintaan Dan Penawaran Inilah Yang Menimbulkan Transaksi Mata Uang. Yang secara nyata hanyalah tukar-menukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLAM dalam TRANSAKSI VALAS 1. Ada Ijab-Qobul. --- gt Ada perjanjian untuk memberi dan menerima Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar tunai. Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan. Pe mbeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakantindakan hukum (dewasa dan berpikiran sehat) 2. Memenuhi syarat menjadi objek transaksi jual-beli yaitu: Suci barangnya (bukan najis) Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterima kan Jelas barang dan harganya Dijual (dibeli) oleh Pemiliknya sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli saham itu diperbolehkan dalam agama. Jangan Kamu Membeli ikan Dalam Luft, Karena Sesungguhnya Jual Beli Yang Demikian Itu Mengandung Penipuan. (Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi Dari Ibnu Masud) Jual Beli Barang Yang Tidak Di Tempel Transaksi Diperbolehkan Dengan Syarat Harus Diterangkan Sifatsifatnya Atau Ciri-Cirinya. Kemudian jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah jual belinya. Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya. Hal ini sesuai dengan hadis Nabi riwayat Al Daraquthni dari Abu Hurairah: Barang siapa yang membeli sesuatu yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia telah melihatnya. Jual beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika harus mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual. Hal ini sesuai dengan kaidah hukum Islam: Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkustertutup, seperti makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi etikett yang menerangkan isinya. Vide Sabiq, op. Cit. Hal 135. Mengenai teks kaidah hukum Islam tersebut di atas, Video Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal. 55. JUAL BELI VALUTA ASING DAN SAHAM Yang dimaksud dengan valuta asing adalah mata uang luar negeri seperi dolar Amerika, poundsterling Inggris, ringgit Malaysia dan sebagainya. Apabila antara negara terjadi perdagangan internasional maka tiap negara membutuhkan valuta asing untuk alat bayar luar negeri yang dalam dunia perdagangan krankheit devisa. Misalnya eksportir Indonesien akan memperoleh devisa dari hasil ekspornya, sebaliknya importir Indonesien memerlukan devisa untuk mengimpor dari luar negeri. Dengan demikian akan timbul penawaran dan perminataan di bursa valuta asing. Setiap negara berwenang penuh menetapkan kurs uangnya masing-masing (kurs adalah perbandingan nilai uangnya terhadap mata uang asing) misalnya 1 dolar Amerika Rp. 12.000 Namun kurs uang atau perbandingan nilai tukar setiap saat bisa berubah-ubah, tergantung pada kekuatan ekonomi negara masing-masing. (AWJ Tupanno, et al. Ekonomi dan Koperasi, Jakarta, Depdikbud 1982, hal 76-77) FATWA MUI TENTANG PERDAGANGAN VALAS Fatwa Dewan Syariah Nasional Majelis Ulama Indonesien Nr .: 28DSN-MUIIII2002 Tentang Jual Beli Mata Uang (Al-Schal) a. Bahwa dalam sejumlah kegiatan untuk memenuhi berbagai keperluan, seringkali diperlukan transaksi jual-beli mata uang (al-sharf), baik antar mata uang sejenis maupun antar mata uang berlainan jenis. B. Bahwa dalam urf tijari (tradisi perdagangan) transaksi jual beli mata uang dikenal beberapa bentuk transaksi yang status hukumnya dalam pandangan ajaran Islam berbeda antara satu bentuk dengan bentuk lain. C. Bahwa agar kegiatan transaksi tersebut dilakukan sesuai dengan ajaran Islam, DSN memandang perlu menetapkan fatwa tentang al-Sharf untuk dijadikan pedoman. 1. Firman Allah, QS. Al-Baqarah2: 275:. Dan Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. 2. Hadis nabi riwayat al-Baihaqi dan Ibnu Majah dari Abu Said al-Khudri: Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya jual beli itu hanya boleh dilakukan atas dasar kerelaan (antara kedua belah pihak) (HR. Albaihaqi dan Ibnu Majah, dan dinilai shahih oleh Ibnu Hibban). 3. Hadis Nabi Riwayat Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasai, Dan Ibn Majah, Dengan Teks Muslim Dari Ubadah Bin Shamit, Nabi sah Bersabda: (Juallah) Emas Dengan Emas, Perak Dengan Perak, Gandum Dengan Gandum, Syair Dengan Syair, Kurma Dengan kurma, dan garam dengan garam (denga syarat harus) sama dan sejenis serta secara tunai. Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu jika dilakukan secara tunai .. 4. Hadis Nabi riwayat Muslim, Tirmidzi, Nasai, Abu Daud, Ibnu Majah, Dan Ahmad, Dari Umar bin Khattab, Nabi sah Bersabda: (Jual-Beli) emas dengan perak adalah Riba kecuali (dilakukan) secara tunai. 5. Hadis Nabi riwayat Muslim Dari Abu Said al-Khudri, Nabi sah bersabda: Janganlah kamu menjual emas dengan emas kecuali sama (nilainya) dan janganlah menambahkan sebagian atas sebagian yang lain janganlah menjual perak dengan perak kecuali sama (nilainya) dan janganlah menambahkan sebagaian Atas sebagian yang lain dan janganlah menjual emas dan perak tersebut yang tidak tunai dengan yang tunai. 6. Hadis Nabi riwayat Muslim Dari Bara bin Azib dan Zaid bin Arqam. Rasulullah sah melarang menjual perak dengan emas secara piutang (tidak tunai). 7. Hadis Nabi riwayat Tirmidzi dari Amr bin Auf: Perjanjian dapat dilakukan di antara kaum muslimin, kecuali perjanjian yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram dan kaum muslimin terikat dengan syarat-syarat mereka kecuali syarat yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram. 8. Ijma. Ulama sepakat (ijma) bahwa akad al-sharf disyariatkan dengan syarat-syarat tertentu 1. Surat dari pimpinah Einheit Usaha Syariah Bank BNI Nr. UUS2878 2. Pendapat Peserta Rapat Pleno Dewan Syariah Nasional Pada Hari Kamis, Tanggal 14 Muharram 1423H 28 Maret 2002. Dewan Syariah Nasional Menetapkan. FATWA TENTANG JUAL BELI MATA UANG (AL-SHARF). Pertama Ketentuan Umum Transaksi jual beli mata uang pada prinsipnya boleh dengan ketentuan sebagai berikut: 1. Tidak untuk spekulasi (untung-untungan). 2. Ada kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-jaga (simpanan). 3. Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya harus sama dan secara tunai (at-taqabudh). 4. Apabila berlainan jenis maka harus dilakukan dengan nilai tukar (kurs) yang berlaku pada saat transaksi dan secara tunai. Kedua Jenis-jenis transaksi Valuta Asing 1. Transaksi SPOT, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valuta asing untuk penyerahan pada saat itu (über den Ladentisch) atau penyelesaiannya paling lambat dalam jangka waktu dua hari. Hukumnya adalah boleh, karena dianggap tunai, sedangkan waktu dua hari dianggap sebagai proses penyelesaian yang tidak bisa dihindari dan merupakan transaksi internasional. 2. Transaksi VORWÄRTS, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valas yang nilainya ditetapkan pada saat sekarang dan diberlakukan untuk waktu yang akan datang, antara 2x24 jam sampai dengan satu tahun. Hukumnya adalah haram, karena harga yang digunakan adalah harga yang diperjanjikan (muwaadah) dan penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal harga pada waktu penyerahan tersebut belum tentu sama dengan nilai yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk vorwärts vereinbarung untuk kebutuhan yang tidak dapat dihindari (lil Hajah) 3. Transaksi SWAP yaitu suatu kontrak pembelian atau penjualan valas dengan harga spot yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas yang sama dengan harga vorwärts. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). 4. Transaksi OPTION yaitu kontrak untuk memperoleh hak dalam rangka membeli atau hak untuk menjual yang tidak harus dilakukan atas sejumlah Einheit valuta asing pada harga dan jangka waktu atau tanggal akhir tertentu. Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir (spekulasi). Ketiga Fatwa ini berlaku sejak tanggal ditetapkan, dengan ketentuan jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, akan diubah dan disempurnakan sebagaimana mestinya. Ditetapkan di. Jakarta Tanggal 14 Muharram 1423 H 28 Maret 2002 M DEWAN SYARIAH NASIONAL - MAJELIS ULAMA INDONESIAHukum Labur amp Berniaga Forex (Forex Trading) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang asing dan juga perniagaan Forex. Bagaimana pula jika saya melakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa sendiri atau yang disediakan oleh broker dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, unda perlu memahami dua jenis perkara iaitu: - 1 Melabur wang ringgit und ein ke dalam satu syarikat yang memperolehi untung melalui FOREX. 2- Melantik Satu Plattform atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh und ein sentiri, syarikat hanya menyediakan plattform dan mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama Hukum bagi melabur dalam syarikat yang menjalankan FOREX: Forex (Foreign Exchange) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan suatu jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang suatu negara terhadap matawang negara lainnya yang melibatkan pasar-pasar matawang utama di dunia selama 24 jam secara Berterusan Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - a - Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia krankheit dalam hadis sebagai yadan bi yadin Dalam Bahasa Inggerisnya Adalah auf der Stelle Basis. Ia datang Banyak hadis antara yang paling utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). Perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar secara terus (pada satu masa) dan sekiranya berlainan jenis, maka berjual-belilah kamu sebagaimana yang disukai (Riwayat Muslim, Nr. 4039 Nr Hadith 119). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, Nr. 1586, 31209) c - Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, Nr. 2070, 2762) Hadis-hadis di atas menyebut perihal displin Islam dalam pertukaran emas dan perak. Untuk informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (Banknote) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai Mittel des Austausches. Justeru setiap displin dan syarat transaksi yang melibatkan emas dan perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa dan juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang yang diuruskan oleh syarikat konvional sudah pasti tidak akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX yang dijalankan oleh institusi Konvional adalah lsquoForward FOREX atau Forex Yang menggunakan lsquoValue vorwärts (nilai masa hadapan) yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Optionen dan lain-lain Instrument Yang tidak halal di sisi Scharia. Instrumente-instrumen tadi tidak memenuhi syarat Islam iaitu serah terima atau krankheit qabadh dalam Islam secara benar hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Scharia, Mereka, Namun semua mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis lsquoForward jika adaptun jenis vorwärts ia menggunakan konsep Al-WAD atau Unilateral Versprechen dan ia Telah disepakati keharusannya Apa Yang Pasti, Majlis Shariah mereka telah meletakkan beberapa syarat dan bukannya secara bebas betitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) dan di dalam institusi kewangan konvional yang memperolehi untung melalui cara FOREX adalah tidak halal di sisi Islam. Ia adalah keputusan Panel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Accounting amp Auditing Organisation für islamische Institutionen (AAOIFI). Antara-Paneel Penasihat Shariahnya Adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Faddad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, pertama-tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat unsur judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai di negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci oleh JAKIM dan ISRA, mendapati unsur judi adalah wujud maka semua jenis forex handel adalah HARAM. B - Kesohihan dan kewibawaan syarikat Plattform dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak und ein ditipu oleh plattform syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan Plattform ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi und a adalah syubhat dari awal lagi keran terdapat unsur gharar. B - Jika plattform tersebut punyai wibawa dan lessen serta info yang sangat mencukupi, perkara kedua adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktiviti ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan und a tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jika yang kedua juga lulus, saya kira transaksi jual matawang asing dan simpan dan kemudian jual semula apabila harga tukarannya naik adalah harus kerana ia secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. Namun mari kita sama-sama kuba mehami dan menyemak bagaimana proses ini dilakukan secara ringkas dan melihat pandangan Islam tentangnya. Setakat apa yang diterangkan oleh einzeln yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex handel memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai minimal modal. Sebagai contoh USD 1, USD 100 dan lain-lain, ia berbeza mengikut polisi syarikat forexhandel masing-masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat plattform forexhandel ini akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta akan menentukan samada untuk membuka kaunter jualan matawangnya di dalam akaun atau membuka kaunter belian. Gambaran mudahnya adalah: - Katalan modalnya USD 100 yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui Plattform syarikat tersebut. Seychai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, ia akan menekan Knopf jual USD 100 Dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding Harga belian asalnya tadi Pihak syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 itu sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jany dalam contoh di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada Hari tersebut Isu Scharia. Jika ini tidak berlaku, maka ia lulus dari sudut Scharia, namun jika kelewatan berlaku, isu Scharah di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi telah menyebut garis panduan yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, Nr. 1586, 31209) Manakala pembelian secara hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah sah melarang dari menjual emas dan perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, Nr. 2070, 2762) Imam An-Nawawi telah menyebut dengan terang bahawa para ulama telah bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud samada secara hakiki (fizikal) atau Hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai bukti seperti resit atau nota elektronik yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih Muslim) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur untung dimasukkan di dalam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan minimale modale yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan leverage yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar und a adalah USD 100. Maka und a dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 beerti modal und a akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1000 atau jika memilih 1: 100, beerti modal und ein menjadi USD 10000. Dengan jumlah baru inilah matawang und ein akan di pasarkan di pasaran. Die Verwendung von verschiedenen Finanzinstrumenten oder Fremdkapital, wie Marge, um die potenzielle Rendite einer Investition zu erhöhen. Leverage kann durch Optionen, Futures, Margin und andere Finanzinstrumente geschaffen werden. Zum Beispiel, sagen Sie haben 1.000 zu investieren. Dieser Betrag könnte in 10 Aktien von Microsoft-Aktien investiert werden, aber um die Hebelwirkung zu erhöhen, könnten Sie die 1.000 in fünf Optionskontrakte investieren. Sie würden dann kontrollieren 500 Aktien anstelle von nur 10. (Rujukan) Jika Benarlah apa Yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik Sebenar und ein Hanyalah USD 100 Tetapi Yang Dijual Adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang krankheit oleh Nabi s. a.w. Ertinya Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, Nr 3504, 3283) Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan oleh syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sedikit keuntungan samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali lagi riba telah berlaku Bagi mengelakkan perkara yang ditegah oleh Islam dari berlaku di sini, penggunaan Hebel 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa Handel dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan margin call, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini saya tidak nampak adanya masalah Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDISCHES YANG JELAS kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia BUKAN KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini ADALAH HARAM kerana sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu yang disukai oleh polisi ekonomi di dalam Islam, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam Islam, matawang adalah Mittel der Austausch sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang kini tidak lagi bersandarkan emas atau perak, wang kertas hari ini (fiat geld) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas dan perak) kecuali nilainya datang dari pasaran globale yang ditentukan oleh forderung und versorgung di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi memberikan anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia Sebenarnya Membranen sistem kapitalis dan menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, Fikirkanlah. Jika anda tidak ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Währung Trading Von Mufti Muhammad Taqi Usmani Posted: 11 Zul QaDah 1424, 22. November 2007 Q.) Ist Forex Währung Trading halal Ich habe ein Dokument mit den Aspekten des Unternehmens beigefügt. A.) Ich ging durch die von Ihnen geschickten Papiere. Ich bin der Meinung, dass diese Transaktionen nicht mit Scharia übereinstimmen. Die Bedingung, dass Sie die Ware nicht übernehmen können, macht es unzulässig. Vielmehr gibt es andere Elemente nach meinem Wissen, die diesen Handel in der Scharia verletzen, wie zum Beispiel Vorverkauf, Leerverkäufe usw. Dies ist neben der Tatsache, dass die Währungen ursprünglich ein Medium des Austausches sind und nur umtauscht werden sollten Persönlicher Gebrauch in verschiedenen Ländern. Um ihnen ein handelbares Gut zu machen, nur um einen Gewinn zu verdienen, ist auch gegen die Grundphilosophie der islamischen Ökonomie. Ich würde Ihnen daher nicht raten, diesen Handel zu verwöhnen. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah und ein mengenali siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua pemain forex, nota dan jawpaan saya in in adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jika terdapat kesilapan teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar kerana info tentang tatacara di atas juga saya perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Fügen Sie diese Seite zu Ihren bevorzugten Social Bookmarking Webseiten hinzu More. Tak Setuju Hukum Hebel Forex. Ulasar UZAR Bantahan Hukum Leverage Forex. Ulasan Saya Zaharuddin Abd Rahman Dalam jawapan hukum Devisenhandel Yang saya sediakan sebelum ini, telah saya nyatakan secara jelas di ruangan bawah sekali seperti berikut: - Semua pemain forex, nota dan jawapan saya in in adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jika terdapat kesilapan teknik carajual dan beli, boleh dimaklumkan kepada di ruangan komentar kerana info tentang tatacara di atas juga saya perolehi dari yang terlibat. Saya tiada masa untuk membuat pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Hasilnya Alhamdulillah Saya Mendapat Beberapa Komentar Melalui Pelbagai Cara. Namun Dari Banyak-Banyak info Yang Saya Tuliskan, Hanya Satu Isu Sahaja Yang Kuba Diulas Oleh Pemain-Pemain Forex Tegar, iaitu Babin Leverage. Mereak Mendakwa Pandangan Saya Tentang Leverage Adalah Kurang Tepat, Sebahagian Mereka Dalam Ayat Mengutuk Menyuruh Saya Kerja Bank Terlebih Dahulu Untuk Faham (Agak Lucu Juga Permintaan Ini), Dan Disamping Menyatakan Saya Tidak Faham. Tidak mengapalah, memang kita semua sedang belajar Saya tidak menafikan saya juga sedang belajar dari hujjah mereka. Namun perlu diingat, Hebelwirkung Yang saya huraikan bukan secara umum tetapi adalah hebel dalam bab forex handel yang terbabit sahaja. Justeru perlu dibaca dalam konteksnya Hakikatnya, saya memang mengharapkan respon mereka untuk memahamkan saya dengan lebih mendalam kerana saya sebenarnya tidak punyai masa dan sukar untuk menyemak sendiri kerana saya tidak pernah terlibat sertai apa yang mereka sertai. Justeru saya bergantung kepada penerangan mereka yang terlibat. Hujah Forex Trader amp Ulasan Saya Namun, Setela Membrana Guru-Guru Dan Ahli Rujuk FOREX Handel Yang Berhujjah Menolak Artikel Asal Saya Berkenaan Hebel, Nampaknya Hujjah Mereka GAGAL MENGUBAH FIKIRAN DAN KEPUTUSAN AWAL SAYA, Malah Saya Semakin Yakin Dengan Hipoteis awal saya, namun masih terbuka Untuk perbincangan ilmiah jika ada hujjah atau fakta kukuh diberikan selepas ini. Mari kita sama-sama menyelusuri hujjah mereka dan pandangan Islam tentang lsquoijtihad39 mereka ini. Hujjah FOREX TRADER 1. Menyamakan Leverage Dengan Lagerung Beli Rumah Dan Jual Sebelum Bayar Penuh. Anda hanya perlu membayar 10 Einzahlung (adakalanya null Ablagerung) dan selebihnya und ein Meminjam Daripada Bank. Selepas selesai segala urusan guaman dan lain-lain, und ein mempunyai kawalan terhadap rumah tersebut sama ada untuk menyewa, mengubah suai malah menjualnya kembali. Sekiranya rumah tersebut bernilai RM 100.000. Maka dengan RM 10,000 Sahaja ia sudah mencukupi untuk und ein Memiliki rumah tersebut. Inilah Yang Dinamakan Hebelwirkung Dan Konsep Ini Adalah Sama Digunakan Dalam Saham (Leerverkäufe), Pasaran hadapan dan Optionen. 1) Menyamakan pembelian rumah secara Ablagerung dengan Hebel gandaan 1: 100 dalam forex Handel adalah perbandingan yang kurang tepat. Ini kerana bagi pembelian rumah itu perjanjian jual dan beli (S ampP) telah ditandatangani antara pembeli dan penjual. Menurut Fiqh Islam dengan termeterainya aqad itu, pembeli sudah memiliki penuh hak ke atas rumah tersebut walaupun ia masih tidak membayar penuh lagi harga rumah, Islam mengiktiraf pembelian secara bayaran tangguh yang dinamakan Bai39 at-Taqsit. Lalu dalam tempoh bayaran masih belum dilunaskan itu pembeli sememangnya dibenarkan untuk menjualnya kepada pihak ketiga dan mengambil untung. Bai at-Taqsit adalah harus menurut majoriti sahabat nabi sah, tabien, ulama silam dan kontemporari (Al-Umm, 315 Nailul Awtar, 5173, Al-Halal Wal Haram Fil Islam, Al-Qaradawi, hlm 259) Ia berbeza dengan Hebel, tiada Jual beli termeterai Hanya Pinjaman Dari Pihak Syarikat Forex Kepada Pesertanya. Ini terbukti apabila seorang ia disebutkan seorang blogger bab pelaburan yang kerap dirujuk oleh pemain forex handel menyatakan dalam webnya, takrif hebel sebagai. Die Verwendung von Kredit - oder Fremdkapital zur Verbesserung der spekulativen Kapazitäten und Erhöhung der Rendite aus einer Investition, wie beim Kauf von Wertpapieren auf Marge. Ausgeliehener Fonds Beerti ia dipinjamkan oleh syarikat Justeru isu penting di sini dalam hal jual beli rumah, ia jenis hebel yang harus kerana asasnya kontrak jual beli dan asset telah menjadi milik pembeli. Isu dalam konsep Pinjaman Dari Proses Hebel Dalam Hal Hebelwirkung Forex, ia Hanya PINJAMAN DARI SYARIKAT FOREX KEPADA AHLINYA. Oleh kerana ia hanya pinjaman, wujud pula isu hukum kedua di sini iaitu: - a-Pertama. Tiada pemindahan sebenar wang ke akauan peserta sebelum dijual Katalan wang asal si pemain forex hanyalah USD 100, maka di Hebelwirkung Sehingga menjadi USD 100.000 melalui kontrak pinjaman. Masalah di sini adalah pemilikan ke atas wang yang diberi pinjam tadi tidak dibuat dalam bentuk yang sebenar, tapi hanya atas angin sahaja, tiada sebarang jumlah sebenar yang wujud. Justeru Tiada Sebarang lsquotransfer von echtem Geld39 berlaku dalam Konto pemain forex, hasilnya tiada pemilikan fizikal (hakiki) dan 39hukmi39 ke atas wang, tetapi ia telah dijual sehingga mendapat untung. Inilah yang saya maksudkan bercanggah dengan dalil larangan menjual sesuatu yang belum menjadi sebenarnya samada secara hakiki atau hukmi. Ia dinyatakan dengan terang oleh forex trader dalam ruang komentar di artikel saya iaitu: - Saya seorang pemain forex (Demo Konto shj, bknnya real). Berkenaan dengan heiraten itu, saya bersetuju dengan kenyataan quotbroker memberi pinjam untuk pelaburan forexquot, tapi yang saya faham pinjaman itu bukannya secara kekal. Maknanya duit dalam akaun kita masih sama (kalau deposit 1k, maka akan tertulis 1k, bukannya 100k). Jelas dari ayat ini menunjukkan pinjaamn itu bukan pemindahan dan bukan wang sebenar, ia hanya wang HANTU yang tidak dimilki secara sah hakiki atau hukmi oleh si forex trader. Ia berbeza dengan kes jual rumah tadi, kerana pemilikan dan aqad quotsell amp Kaufquot telah termeterai. Pemilikan secara hukmi telah terpindah kepada pembeli walaupun ia belum membayar sepenuhnya. JIKA PEMAIN FOREX masih berdegil dan mendakwa pemindahan sebenar telah berlaku, baiklah boleh abaikan ulasan pertama saya ini, namun pinjaman akan tersangkut dalam isu seterusnya di bawah. B - Kedua Jika Benar Pinjaman Dimiliki Dengan Sah. Mengapa jika tiada risiko Pihak pemain forex memberikan komen di ruangan komentar saya dengan kata mereka: - Dengan USD 100 trader boleh berjual beli dengan kuasa USD 100,000. Jika berlaku kerugian dalam urusniaga, jumlah maksima yang trader rugi hanya USD 100. USD 100.000 tersebut lansung tidak terusik Ini tanpa sengaja sebenarnya adalah seolah satu pengakuan tentang hukum haramnya hebel forex dalam bentuk sebegini, ia menunjukkan bahawa jumlah USD 100,000 yang KONONNYA telah dipinjamkan kepada pemain Forex dan masuk ke dalam pemilikan trader hanyalah omongan kosong Jika benar-benar ia tepat mengikut hukum Scharia, sepatutnya jumlah pinjaman USD 100.000 telah masuk sepenuhnya dalam milik si trader dan jika berlaku kerugian sepatutnya semuanya terkesan dan bukan hanya USD 100 modal asal sahaja. Bila ia disebutkan tidak terkesan, ini bermakna, si trader sebenar TIDAK MILIKI USD 100.000, kerana itu ia tidak hilang kerana ia bukan wang miliknya. Hasilnya, Pinjaman Yang Dikatakan Dalam Hebel Ini Hanyalah Bajang-Bajang Sahaja, Dan Trader Menjual Sesuatu Yang Bukan Miliknya Yang Diharamkan Oleh Baginda Nabi s. a.w. Ia juga BERBEZA DENGAN HEBEL RUMAH TADI c-Ketiga. Isu Memberi Pinjaman Dengan Syman Menjual Isu seterusnya dalam bab syarikat FOREX memberi pinjam wang melalui Hebel sehingga USD 100,000 adalah Syarikat forex sebenarnya memberikan lsquopinjaman bersyarat39 iaitu dengan mengikat pinjaman USD 100.000 yang diberikan hanya dikhaskan untuk berjual beli matawang melalui syarikat mereka. Maka ini adalah haram kerana riba iaitu si pemberi pinjaman mengambil manfaat atas si peminjam (pemain forex) dengan mensyaratkannya mesti jual beli guna mereka. Jika pemain FOREX ingin menyatakankannya halal, sepatutnya sebagai peminjam kita bebas menggunakan wang yang diperolehi untuk apa jua tujuan yang kita sukai malah kita boleh keluarkan semua wang pinjaman yang diberi melalui hebel itu. Namun dalam hal Pinjaman Hebel ini, semua kemudahan tersebut pastikan TIADA. Inilah bercanggah dengan nas 16031604 160215851590 158015851617 16061601159315751611 160116071608 15751604158515761575 Ertinya. Setiap pinjaman yang (mensyaratkan) manfaat kepada pemberi pinjam adalah riba. (Naylul Awtar, As-Syawkani, 5232 Nasb ar-Rayah, az-Zayla39ie, 460) 1 Dalam konteks di atas, syarikat forex telah mensyaratkan manfaat baginya. Lebih dahsyat dari ityu, ia juga bercanggah dengan dalil ini: - 160616071609 15751604160615761610 158916041609 1575160416041607 1593160416101607 1608158716041605 15931606 158916011602157816101606 16011610 1589160116021577 Ertinya. "Nabi sah melarang dari menjalankan dua urusniga dalam satuquot (Riwayat Abu Daud, 2246 Al-Hakim, Ibn Hibban Al-Hakim amp Ibn Hazm, Sohih Ahmad, Perawinya Thiqat, Majma Az-Zawaid, 484) Para ulama hadis dan fiqh berbeza pandangan dalam menghuraikan Erti hadis ini TETAPI mereka bersepakat bahawa yang termasuk dalam kategori haram dari hadis di atas adalah memberikan pinjam sambil mensyaratkan membeli aset darinya. Contohnya si pemberi pinjam berkata: - quotSaya pinjamkan duit USD 100,000 ini kepada kamu dengan syarat kamu mesti beli computer sayaquot Sebagaimana di sebutkan oleh Imam Al-Mawardi 160515811604 15751604157616101593 1575160415841610 158815851591 160116101607 160215851590 Ertinya. (Al-Hawi, hlm 431) Iaitu menggabungkan aqad pinjam dan aqad jual beli, ini disepakati haramnya oleh ulama. (Al-Hawi, hlm 431) Iaitu menggabungkan aqad pinjam dan aqad jual beli, ini disepakati haramnya le ul.......................................................... (Bidayatul Mujtahid, 2162 Al-Mughni, 6334 Majmu39 al-fatawa, Ibn Taymiah, 439) Inilah yang berlaku dalam Hebelwirkung forex atas dasar pinjam dan syarat mesti jual dan trader tiada kebebasan untuk tiba-tiba keluarkan duit USD 100.000 itu untuk digunakan bagi perkara Gelegen. Mereka diberi pinjam dengan syarat melaksanakan jual beli melalui syarikat pemberi pinjam sahaja. Hujjah FOREX TRADER 2: Qiyas Kepada fadhilat Lailatul Qadr amp Pahala Solat Jemaah Seorang einzeln yang kerap dirujuki oleh forex trader berkata bahawa asas Hebelwirkung boleh dilihat dalam beberapa bentuk ibadah khusus, ia berkata: - Malah dalam Islam, sudah disebut dalam Quran, ada satu malam Yang ganjaran ibadah pada malam itu adalah lebih baik dari beribadah 1000 bulan. Seorang Yang Bersolat Berjemaah Mendapat Pahala 27 Kali Ganda. Inilah antara contoh Hebel dalam ibadah. Itu adalah pandangan penulis blog itu secara umum di dalam ibadah, tiada sebarang masalah dalam hal ibadah yang krankheit khusus kelebihannya oleh Allah dan RasulNya, NAMUN jika terdapat mana-mana forex trader kuba menggunakan hujjah ini serta menyamakan atau men39qias39kan hebel dalam ibadah itu dengan hebel dalam Forex Maaf saya katakan, hujah sebegini adalah terlalu amat lemah dan sebenarnya tidak relevan dalam isu yang sedang dibincangkan ini. Dianalogikan dan disamakan gandaan pahala dengan gandaan duit. Bagaimana boleh disamakan gandaan pahala yang ditentukan khas oleh Allah swt dengan gandaan hebel menggunakan duit pinjaman bersyarata tanpa hak milik jelas bagi gandakan untung duit sedangkan ianya bentuk transaki yang bertentangan dengan hukum Scharia, Adakah ia sama dan apakah illatnya. Ia terlalu lemah dan malah salah dalam penggunaan, terutamanya apabila bab fadhilat dan pahala tidak boleh dianalogikan dan diqiyaskan menurut sepakat ulama Usul Fiqh, kerana tiada illah yang bersifat muta39adi dalam hal fadhilat dan pahala. Percubaan qiyas fadhilat bagi satu amalan ibadah khusus yang krankheit secara spezifisch oleh Nabi kepada satu ibadah lain adalah tertolak menurut ulama Usul Fiqh kerana ia adalah fadhilat yang dari jenis tidak lsquoma39qul al-ma39na39 (Syar al-Talwih lsquoala at-Tawdih, 2122 Al-Mahsul , Ibn Arabi, 195) Apatah lagi ingin diqiyaskan kepada nutzt Oleh Forex Trader. Ich bin amat-amat tertolak. Ia disebutkan dengan jelas di dalam kitab Usul Fiqh 1575160416021575159315831577 15751604160515871578160216041577 157516041605158715781601157815811577 1575160415781610 16041575 1610159316021604 160515931606157516071575. 160116041575 1610160215751587 15931604161016071575 15941610158516071575 1604159315831605 15751604159316041577 16011610158716051609 15821575158515801575 15931606 157516041602161015751587 15781580160815861575. 15731584 16051593160615751607 157116061607 160416101587 160516061602157515871575 1604157116061607 16041605 1610158715761602 1593160516081605 1602161015751587 160816041575 1575158715781579160615751569 158115781609 1610158716051609 15751604160515871578157916061609 15821575158515801575 15931606 157516041602161015751587 157615931583 1583158216081604 160116101607 160816051579157516041607. 15751604160516021583158515751578 16011610 15711593158315751583 1575160415851603159315751578. 1608160615891576 1575160415861603160815751578 1608160516021575158316101585 157516041581158316081583 160815751604160316011575158515751578 16081580160516101593 15751604157815811603160515751578 15751604160515761578158315711577 1575160415781610 16041575 16101606160215831581 1601161016071575 1605159316061609. 160116041575 1610160215751587 15931604161016071575 15941610158516071575 16041571160616071575 16041575 1578159316021604 15931604157816071575 Hujjah FOREX TRADER 1. Jika tidak Boleh Dari Hebel Lebih 1: 1, maka hanya Bank yang Boleh buat Ia bukan h ujjah yang perlu dibincang dan tidak ada kena mengena dengan perbincangan hukum, jika tak mampu untuk berforex dengan duit sendiri iaitu 1. 1. maka jangan berforex, ketidakmampuan individu untuk menyertai forex tidak mengubah hukum Hebel 1:20, 1: 100, 1: 1000 Yang Bermasalah di Atas. Ini kerana forex bukan makanan asasi yang akan mati tanpanya. Kalau sebelum ini saya utarakan jawapan oleh Syeikh Taqi Uthmani, kali ini sagen acpy Paste pula soalan dan jawapan dari Prof. Dr. Monzer Kahf, pakar ekonomi Islam Ich habe gehört, dass Online-Handel mit Makler entweder in Währung oder Aktien ist am Rand verboten, aber warum Ist das so, wie es vor Ort ist, und das Ausleihen von Geld ist nicht verboten, also wenn man Geld leiht, um Geld zu kaufen, ohne Zinsen zu zahlen, da die Makler Muslime zinslose Konten für Muslime anbieten, stattdessen berechnen sie eine kleine Kommission für den Dienst Auf jeder offenen Position, da sonst die Zinsen zahlbar sind, wenn die Position nicht vor 17.00 Uhr geschlossen ist. So wird für die Muslime die Provision auch dann erhoben, wenn die Position nach 17.00 Uhr EST eröffnet wird, aber es gibt keine physische Auslieferung des geliehenen Geldes, da es sich um den Makler handelt und der Händler es nicht empfängt, sondern dafür haftet Risiken von Gewinn und Verlust sind vom Händler, und es macht es einfacher, da ein Händler eine Position öffnen und innerhalb von 10 Minuten schließen kann, wenn er einen schnellen Gewinn genommen hat, also sonst, wenn er auf Zustellung und Rückkehr wartet, kann es dauern Tage, so wegen der Entwicklung der Technik, wenn wir online handeln können, mit Bequemlichkeit, was39s falsch mit ihm Weil, wenn wir eine Position öffnen, wir tatsächlich Geld auf Vertrag zu leihen, aber don39t eine physische Lieferung, wie es Zeit dauern wird, Was ich nicht in meine Hände bekommen, aber ist mir wirklich durch Vertrag gegeben, also ist es nicht akzeptabel und Online-Handel durch Marge ist Haram. Dann, wie Muslime Geld verdienen können, denn sonst braucht man 100.000 tatsächlich, um diese Aktien oder Währungen zu kaufen, aber auf diese Weise ist das Problem gelöst, so ist Online-Handel auf Margin Haram. Im Namen Allahs, der Gnädigste, der Barmherzige. Alle Lob und Dank sind Allah, und Frieden und Segen seien auf Seinem Gesandten. Für den Handel Währungen, beziehen Sie sich bitte auf die Antwort an Bruder lsquoArqam39 in dieser Sitzung gegeben. Trading Währungen auf Margen ist nicht erlaubt in der Scharia. Handelsbestände (nur diejenigen Bestände, die die bekannten Kriterien für die Zulässigkeit von Eigentum und Handel erfüllen) an den Margen, wenn kein Interesse beteiligt ist, dann ist es zulässig. Ich habe Angst, dass diese Kommission, die Sie erwähnt haben, die Zinsgebühr verborgen hat, deshalb brauche ich mehr Informationen über die Provisionsstruktur und die Komponente t, um sicherzustellen, dass sie kein Interesse versteckt. Ist Online-Devisenhandel erlaubt Das Verfahren eines normalen zinsbasierten Handels ist : Sie kaufen eine Währung gegen Dollar (elektronisch durch einen Makler) zum Beispiel kaufen Pfund und verkaufen Dollar. Ihr Konto ist in Dollar und Sie Kaution 500 und erhalten, um am Rand zu handeln. Jeder Handel ist für 100000 Währungseinheiten - in unserem Fall kaufen wir 100000 Pfund für 500 Marge. Sie erhalten keine physische Lieferung, aber Sie haften für die Zahlung und werden alle Risiken und Vorteile genießen. Sie realisieren Ihren Gewinn oder Verlust durch den Verkauf der Pfunde, die Sie gekauft haben. Wenn der Kauf und Verkauf am selben Tag stattfindet, bekommst du keine Zinsen. Wenn Sie Ihre Position nicht schließen, werden Sie jeden Tag 5 pro 100.000 Währungseinheiten belastet. Für normale Kunden haben diese Trades keine Provision oder Gebühren. Nun, für muslimische Investoren, was die Unternehmen tun, anstatt das tägliche Interesse aufzuladen, berechnen sie eine 20 pro Handel (Kauf und Verkauf) als Provision. Diese Provision ermöglicht es dem Anleger, eine Gnadenfrist von 3 Tagen für den Abschluss des Handels statt 1 Tag im normalen Szenario zu haben. Doch nach dem 3. Tag wird täglich die Provision für alle offenen Positionen belastet. 1. Bitte sagen Sie, ob das Verfahren für den muslimischen Investor, das von diesen Unternehmen entwickelt wurde, halal ist. 2. Können wir nur Tag Handel (Kauf und Verkauf am selben Tag), so dass kein Interesse beteiligt ist. 3. Was sagt der Islam über den Handel von Devisen auf Margin In welchem ​​Umstand würde ein Muslim erlaubt werden, Margin-basierte Handel durchzuführen. Antwort von Prof. Dr. Monzer Kahf Im Namen Allahs, der Gnädigste, Barmherzige. Alle Lob und Dank sind Allah, und Frieden und Segen seien auf Seinem Gesandten. Online Forex Trading ist im Wesentlichen verboten wegen der Anforderung der vollständigen Lieferung oder beide Währungen zum Zeitpunkt des Vertrages. Diese Anforderung wird in einem korrekten Wort des Propheten erwähnt. Folglich ist kein Vertrag, in dem Sie einen Betrag zahlen, der kleiner ist als der genaue Wert der anderen Währung (Marge), nicht zulässig. Auch ein Vertrag, der eine zeitliche Verzögerung bei der Lieferung einer Währung hat, ist nicht zulässig. Dies verlässt, wie zulässig, Tag Handel und Spot-Handel, wenn sie mit voller Barzahlung getan werden. Allah, der Allmächtige, kennt es am besten. Zaharuddin Abd rahman 4 Muharram 1429 H 1 Ramai yang menyebut ia adalah hadith Nabi, tetapi setelah dianalisa, terdapat perawinya bernama Sawwar Bin Mus39ab Yang Lemma dan di anggap quotmatrukquot. Bagaimanapun makna yang terkandung di dalamnya disepakati penerimaannya di kalangan ulama kerana disokong oleh pelbagai dalil lain Fügen Sie diese Seite zu Ihrem bevorzugten Social Bookmarking Webseiten hinzu More. Hukum Saham Dalam Islam - Mengenai Handel Forex, Handel saham, Dan Handelsindex, Sebagian umat Islam ada yang meragukan Kehalalan praktik perdagangan berjangka seperti ini Bagaimana menurut padangan para pakar Islam Apa pendapat para ulama mengenai hal ini Apakah Hukum Forex Trading Valas Halal Menurut Hukum Islam Menurut Fatwa DSN MUI, NEIN: 40DSN-MUIX2003, Saham Syariah adalah bukti kepemilikan atas suatu perusahaan yang memenuhi kriteria berikut: 1. Jenis usaha , Produkt barang, jasa yang diberikan dan akad serta cara pengelolaan perusahaan Emiten atau Perusahaan Publik yang menerbitkan Efek Syariah tidak boleh bertentangan dengan Prinsip-prinsip Syariah. 2. Jenis kegiatan usaha yang bertentangan dengan Prinsip-prinsip Syariah sebagaimana dimaksud dalam Pasal 3 angka 1 di atas, antara lain: a. Perjudian dan permainan yang tergolong judi atau perdagangan yang dilarang b. Lembaga keuangan konvensional (ribawi), termasuk perbankan dan asuransi konvensional c. Produsen, verteiler, serta pedagang makanan dan minuman yang haram dan d. Produsen, verteiler, danatau penyedia barang-barang ataupun jasa yang merusak moral dan bersifat mudarat E. Melakukan investasi pada Emiten (perusahaan) yang pada saat transaksi tingkat (nisbah) hutang perusahaan kepada lembaga keuangan ribawi lebih dominan dari modalnya 3. Emiten atau Perusahaan Publik yang bermaksud menerbitkan Efek Syariah wajib untuk menandatangani dan memenuhi ketentuan akad yang sesuai dengan syariah atas Efek Syariah Yang dikeluarkan 4. Emiten atau Perusahaan Publik yang menerbitkan Efek Syariah wajib menjamin bahwa kegiatan usahanya memenuhi Prinsip-prinsip Syariah dan memiliki Shariah Compliance Officer. 5. Dalam hal Emiten atau Perusahaan Publik yang menerbitkan Efek Syariah sewaktu-waktu tidak memenuhi persyaratan tersebut di atas, maka Efek yang diterbitkan dengan sendirinya sudah bukan sebagai Efek Syariah. Transaksi yang dilarang: Pelaksanaan transaksi harus dilakukan menurut prinsip kehati-hatian serta tidak diperbolehkan melakukan spekulasi dan manipulasi yang di dalamnya mengandung unsur dharar, gharar, riba, maisir, risywah, maksiat dan kezhaliman, meliputi: a. Najsy, yaitu melakukan penawaran palsu b. Bai8217 al-ma8217dum, yaitu melakukan penjualan atas barang (Efek Syariah) yang belum dimiliki (kurzer Verkauf) c. Insiderhandel, yaitu memakai informasi orang dalam untuk memperoleh keuntungan atas transaksi yang dilarang d. Menimbulkan informasi yang menyesatkan e. Margin Handel, yaitu melakukan transaksi atas Efek Syariah dengan fasilitas pinjaman berbasis bunga atas kewajiban penyelesaian pembelian Efek Syariah tersebut dan g. Ihtikar (Penimbunan), yaitu melakukan pembelian atau dan pengumpulan suatu Efek Syariah untuk menyebabkan perubahan harga Efek Syariah, dengan tujuan mempengaruhi Pihak lain h. Dan transaksi-transaksi lain yang mengandung unsur-unsur diatas. Lebih lanjut lagi Dalam bukunya Prof. Drs. Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islam, diperoleh bahwa Forex (Perdagangan Valas) diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhankomoditi antar negara yang bersifat internasional. Perdagangan (Ekspor-Impor) ini tentu memerlukan alat bayar yaitu UANG yang masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sama lainnya sesuai dengan penawaran dan permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul perbandingan nilai mata uang antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar negara terkumpul dalam suatu Bursa atau Pasar yang bersifat internasional dan terikat dalam suatu kesepakatan bersama yang saling menguntungkan. Nilai mata uang suatu negara dengan negara lainnya ini berubah (berfluktuasi) setiap saat sesuai Volumen permintaan dan penawarannya. Adanya Permintaan Dan Penawaran Inilah Yang Menimbulkan Transaksi Mata Uang. Yang secara nyata hanyalah tukar-menukar mata uang yang berbeda nilai. Rebat FBS TERBESAR 8211 Dapatkan pengembalian rebat atau komisi hingga 70 dari setiap transaksi yang und a lakukan baik Verlust maupun Gewinn, bergabung sekarang juga dengan Kami Handel Forex fbsasian ----------------- Kelebihan Broker Forex FBS 1. FBS MEMBERIKAN BONUS DEPOSIT HINGGA 100 SETIAP DEPOSIT ANDA 2. FBS MEMBERIKAN BONUS 5 USD HADIAH PEMBUKAAN AKUN 3. SPREAD FBS 0 UNTUK AKUN ZERO SPREAD 4. GARANSI KEHILANGAN DANA DEPOSIT HINGGA 100 5. DEPOSIT DAN PENARIKAN DANA MELALUI BANL LOKAL Indonesien dan Biaak lagi yang lainya Buka akun und a di fbsasian. ----------------- Jika membutuhkan bantuan hubungi kami melalui: Tlp. 085364558922 BBM Fbs2009 Bonus Kaution 100 8211Sudahkah und ein Berbisnis Forex Trading. Bergabung sekarang juga dengan kami handel forex hotforexasian ----------------- Kelebihan Bertransaksi di HotForex 1. HotForex Memberikan Bonus Kaution 100 pada akun anda 2. Trading di HotForex dimulai dari 0 verbreitet 3. Einzahlung Mulai dari 70 Ribuan atau 5 usd 4. Memiliki regulasi yang benar FSC 5. Perusahaan HotForex Berdiri Sejak Tahun 2010 6. Einzahlung dapat dilakukan menggunakan BANK LOKAL BCA, MANDIRI, BRI DAN FASAPAY 7. Hotforex juga menyediakan akun PAMM dimana und a dapat menitip dana Kepada perusahaan untuk di kelola dan banyak lagi kelebihan yang lainya, daftar segera disini hotforexasian. ----------------- Jika membutuhkan bantuan hubungi kami melalui. Tlp 085364558922 BBM Efx2009 Haftungsausschluss Semua informasi yang terdapat dalam website pakartrading ini hanya bersifat informasi saja. Pakartrading berusaha menyajikan berita terbaik, namun demikian pakartrading tidak menjamin keakuratan dan kelengkapan dari semua informasi atau analisa yang tersedia. Pakartrading dan penulis tidak bertanggung jawab terhadap semua kerugian baik langsung maupun tidak langsung yang dialami oleh pembaca atau pihak lain.

Comments

Popular posts from this blog

Institutional Forex Händler

Strategie Meraih Untung Dari Forex Kopie

Nadex Forex Review System